miercuri, 30 mai 2018

Ce înseamnă mindfulness și care sunt beneficiile

Mindfulness înseamnă capacitatea de a fi prezent în fiecare moment. Mindfulness este opusul stării de a fi pierdut în gânduri sau emoții. Mindfulness înseamnă a deveni conștient de aceste gânduri și emoții și a nu ne lăsa pierduți sau dominați de ele.

Mindfulness s-a tradus la noi prin “conștiență”,“prezență” sau “atenție conștientă”.

Studii recente arată că peste 50% din timp suntem „furați” de gânduri, ceea ce contribuie major la starea noastră de nefericire. În loc să fim consumați de gânduri referitoare la ce-ar fi putut fi dacă… sau ce-ar putea fi dacă…, încercând să planificăm și să controlăm la nesfârșit realitatea, putem deveni conștienți de ceea ce se întâmplă în momentul prezent.

Putem deveni conștienți de respirație, de pașii pe care-i facem, de zgomotul de afară sau de verdele copacilor. În momentul în care suntem cu gândul în altă parte, nu  suntem prezenți față de ce se întâmplă aici și acum, astfel că o bună parte de realitate ne este furată. Mindfulness ne ajută să fim prezenți și prin asta să recuperăm acele momente în care suntem pierduți în prea multe gânduri. Un alt beneficiu al practicii mindfulness este că reușim să vedem lucrurile cu mai multă claritate și suntem mai împăcați cu lumea din noi și din afara noastră.

Mindfulness înseamnă să devenim mai conștienți de ceea ce se întâmplă atât în interior cât și în jurul nostru.

Încă de la început este bine să facem foarte clar distincția între a deveni conștienți de un lucru și a încerca să-l controlăm.

O tehnică simplă de mindfulness se referă la atenția asupra respirației. Diferența între a deveni conștienți de respirație, fără a o modifica sau îmbunătăți în vreun fel, și controlul respirației este foarte mare. Controlul respirației face obiectul tehnicilor de pranayama, care sunt cu totul altceva decât tehnicile de mindfulness. În mindfulness este foarte importantă dezvoltarea atenției și conștientizarea respirației, în cazul acestui exercițiu, fără a atinge în vreun fel respirația. În felul acesta putem deveni conștienți nu numai de respirație, dar și de cât de mare este dorința noastră de a controla și cât de puțin suntem obișnuiți să ne abandonăm în conștientizarea pură.

Un alt motiv pentru care mindfulness are o importanță capitală este acela că folosind regulat aceste tehnici, în viața noastră se creează un spațiu conștient, în care gândurile și emoțiile apar și dispar, fără ca noi să ne mai identificăm atât de puternic cu ele. Totodată, acest spațiu ne oferă o anumită libertate în luarea deciziilor: în momentul în care nu mai suntem atât de identificați cu anumite tipare și comportamente, deciziile pe care le luăm nu vor mai fi constrânse de acestea.

Mindfulness are o savoare aparte și practicată zi de zi, va da această savoare fiecărui lucru pe care îl facem.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu